Skip til primært indhold

Speciallægeautorisation

Du kan søge speciallægeanerkendelse 6 måneder, før du forventer at afslutte din hoveduddannelse

Ansøgning

Inden du sender din ansøgning til Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS) skal du tjekke følgende på din profil i Uddannelseslæge.dk:

  • alle kompetencer skal være godkendt
  • alle kurser skal være godkendt
  • alle uddannelseselementerne skal være godkendt for tidsmæssig gennemførsel.
    OBS - attestation for tid for dit sidste uddannelseselement kan først gives inden for den sidste måned. Sender du dokumentationen tidligere, skal du derfor huske at eftersende attestation for tid for det sidste element, ellers får du ikke speciallægeanerkendelse til tiden.
  • ansættelses- og uddannelsesaftale og de tillægsaftaler, du eventuelt har fået i løbet af din uddannelse, skal være uploadet. Læs hjælpeteksten under punktet, inden du uploader.
  • punktet 'Lægelig beskæftigelse' skal være udfyldt med stillingsnr. Læs hjælpeteksten under punktet, inden du går i gang.

Ansøgningen foregår i 2 trin - HUSK at indbetale gebyr

  1. På STPS' hjemmeside udfylder og sender du et ansøgningsskema og indbetaler et gebyr.
  2. Herefter sende du dokumentationen for dit uddannelsesforløb via Uddannelseslæge.dk. Se en quickguide om det på systemets hjemmeside. HUSK at eftersende dokumentation for den sidste tid, hvis du har sendt den øvrige dokumentation, før godkendelsen er givet. Det gør du også via fanen 'Speciallægeanerkendelse' i Uddannelseslæge.dk.

Styrelsen behandler først din ansøgning, når gebyret er indbetalt, og dokumentationen er udfyldt og afsendt som beskrevet. Selvom styrelsen har en vis sagsbehandlingstid, vil datoen for din speciallægeanerkendelse blive fra dagen efter, du ser sluttet i hoveduddannelse eller nærmeste 1., hvis de har al dokumentation til tiden.

Læs mere om ansøgningsproceduren, hvordan du indbetaler gebyr og sender din ansøgning på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside

 

APPFWU02V