Kursusbeskrivelse
Læs mere om indholdet i de regionale kurser for introduktionslæger i anæstesi
Kursusbeskrivelser
Baggrund
Introduktionslæger skal have basalt kendskab til anvendt fysik og farmakologi i specialet.
Formål
Fysikdelen
At forstå de fysiske love som betyder noget for opløselighed af anæstesigasser, flow i anæstesiapparater, fysikken bag monitorering og forståelse af fejlkilder.
Farmakologidelen
At forstå, hvorfor man ikke bare kan skruer op for en infusion hvis pt. ikke sover, synergieffekter, klinisk betydning af halveringstider og t½keo
Læringsmål og fokusområder
Basal gasanæstesi og iv-farmakologi – t½, t½keo og betydning for steadystate og elimination.
Forstå nogle af principperne ved et anæstesi apparat, gasopløselighedens betydning for inhalationsanæstesi, monitoreringssystemernes bagvedliggende fysik og en basal forståelse
for farmakologi i forhold til kompartments, halveringstider og elimination
Indhold
Fysiske love gennemgået teoretisk – til dels via kursisternes egen selvundervisning. En gennemgang af nogle af de farmakologiske principper og en case analyse
Undervisningsmetoder
Forelæsning og ”flipped classroom”, hvor kursisterne vælger emner fra en rundsendt liste og forbereder 10 minutters oplæg.
Kursusleder
Skule Bakke, SLB
Baggrund
Introduktionslægerne skal kunne koble teori og praksis.
Formål
At kursisterne får mulighed for at træne kliniske relevante situationer fra
anæstesiens verden i et praksisnært men risikofrit miljø.
Læringsmål og fokusområder
Teori og praksis omfattende:
- Håndtering af den vanskelige luftvej
- Bedømmelse og klassifikation
- Algoritme for vanskelig luftvej
- Færdigheder i anlæggelse af intubationslarynxmaske, transtracheal jet-ventilation og nødtracheostomi
- Færdigheder i fiberskopi, herunder vågen fiberoptisk intubation
- Universel anæstesi og risikovurdering
- Traumer
- ATLS principper
- Anlæggelse af intraossøs adgang
- Ultralydsvejledt adgang
- Teamsamarbejde og kommunikation (CRM
Indhold
Dag 1
- Risikovurdering af patienter til anæstesi – 1 lektion
- Gruppearbejde ud fra cases
- Fremlæggelse af cases i plenum
- CRM og simulatortræning – 1 lektion
- Klinisk simulation med efterfølgende debriefing – Ét scenarie - mellemgrad af kompleksitet
Dag 2
- Håndtering af den vanskelige luftvej – 1 lektion
- Klinisk simulation med efterfølgende debriefing – Fire scenarier – høj grad af kompleksitet
- Hands on træning - Håndtering af den vanskelige luftvej
Dag 3
- ATLS principper – 1 lektion
- Klinisk simulation med efterfølgende debriefing – Fire scenarier – høj grad af kompleksitet
- Hands on træning
- Fiberoptisk intubation
- Intraossøs adgang
- Ultralydsvejledt adgang
Undervisningsmetoder
- Teorioplæg
- Casebaseret gruppearbejde med fremlæggelse
- Klinisk simulation
- Video
- Debriefing
- Demonstration
- Hands on
Kursusledere
Jarl Sigaard, SVS
Chris Garcia, SVS
Eventuel udstyr
Simulator omgivelser
Baggrund
Introduktion til regional anæstesi
Målgruppe
Introlæger i anæstesiologi
Inhomogen gruppe – nogle med meget erfaring og nogle med
ingen.
Formål
Opnå kendskab til almindelige blokader og teknikker
Læringsmål og fokusområder
Basal teori omkring blokader
Demonstration af de hyppigste blokader
Hands on til de hyppigste blokader
Indhold
Sammenlagt 5 lektioner
Instruktion af 1 underviser pr. UL-apparat (helst kun 4-5 kursister)
Undervisningsmetoder
Teori oplæg (PC + Projektor + Tavle)
Live Demonstration på patient
Demonstration på kursist
Hands on
Undervisere / instruktører
3(-4) Speciallæger med særinteresse indenfor regional anæstesi
Kursusledere
Mads Kløvgaard Gabelgaard Sommer, SHS
Jesper Lundhede Petersen, SLB
Mette Vinther Riber, SVS
Baggrund
Kurset er et teoretisk supplement til det kortere ophold på intensiv i
en introduktionsstilling
Formål
Give basalt kendskab til mindre komplicerede intensivpatienter og de
hyppigste behandlinger på intensiv
Læringsmål og fokusområder
- Opnå viden om respiratorbehandling og initiering af denne
- Sepsisbehandling jf. Surviving sepsis guidelines
- Væske- og elektrolytbehandling
Indhold
Dag 1
Visitation til ITA
Generelle behandlingsprincipper
Væske- og elektrolytterapi (casebaseret)
Inotropi- og pressorstoffer
Akut nyresvigt
CRRT
Dag 2
Respirator terapi
Sepsis
Antibiotika
Respirator terapi + sepsis: 2 cases
Evaluering / afslutning
Undervisningsmetoder
Forelæsninger og diskussion af cases
Kursusledere
Marcela Carlsson, OUH
Jens Michelsen, OUH
Baggrund
Introduktion til litteratursøgning og udvikling af
litteratursøgningskompetencer
Målgruppe
Introlæger i anæstesiologi:
Inhomogen gruppe – nogle med meget erfaring og nogle med lidt
erfaring inden for litteratursøgning.
Formål
At introducere kursisterne til litteratursøgning i sundhedsvidenskabelige databaser således, at de fremadrettet kan søge og finde relevant litteratur.
Læringsmål og fokusområder
Der undervises i generel information og baggrundsviden der relaterer sig til litteratursøgning, samt introduktion til de mest anvendte sundhedsvidenskabelige databaser (primært PubMed).
Anvendt litteratursøgning – kursisterne sidder selv og søger litteratur til et givent emne, således de opøver praktisk kendskab til databaser(ne).
Det forventes, at kursisterne i forbindelse med kurset opnår en viden og praktisk kendskab til litteratursøgning, som de kan udnytte fremadrettet.
Indhold
Kursisternes kendskab til sundhedsvidenskabelige databaser og disses funktioner, herunder:
- Konstruktion af litteratursøgning (bloksøgning)
- Emneord- og fritekstsøgning
Kurset vil bestå af en teoretisk del (gennemgang af generel information og baggrundsviden vedrørende litteratursøgning), samt en praktisk del, hvor kursisterne selv sidder og foretager en
litteratursøgning (hands-on træning)
Sammenlagt 3 timers undervisning.
Undervisningsmetoder
- Teorioplæg (PC + projektor)
- Hands on (kursisterne anvender egen PC, hvis ikke der er PC i undervisningslokale
Kursusledere
Mette Brandt Eriksen, Forskningsbibliotekar, ph.d., Syddansk Universitetsbibliotek
Helene K. Nedergaard, OUH
Forberedelse
Desuden skal de forud for kurset vide hvorledes de kommer ind i sundhedsvidenskabelige databaser
Kursisterne skal vide, hvorledes de tilgår databaser så de kan søge i disse i forbindelse med kurset. De kan kontakte deres hospitalsbibliotek, eller hvis de er ansat på OUH, kontakte Herdis Foverskov (hfoverskov@bib.sdu.dk).
Eventuelt udstyr
Der skal enten være en computer tilgængelig for alle kursisterne, ellers skal kursisterne medbringe egen computer (anbefales).
Endvidere skal der være internetadgang for kursisterne, da de selv skal sidde og søge litteratur.