Skip til primært indhold

Justering af uddannelsesforløb

Opstår der problemer i lægens uddannelsesforløb, så find vigtige informationer her

Udfordringer i uddannelsesforløb

Der kan være mange årsager til, at lægens uddannelsesforløb ikke forløber som planlagt. Det kan være såvel individuelle faktorer (sygdom, faglige kompetencer og lignende) som arbejdsmiljø, dårlig kommunikation og forventningsafstemning. Det er vigtigt at være opmærksom på tidlige tegn på udfordringer og tage de rette skridt for at optimere forløbet.

Du finder her på siden informationer og vejledning om, hvordan du i samarbejde med andre kan arbejde på at sikre, at uddannelseslæger opnår de nødvendige kompetencer og udvikler sig i deres karriere.

Når kompetencer ikke kan opnås

Hvis en uddannelseslæge ikke opnår kompetencer som planlagt, kan der iværksættes flere tiltag:

  1. Justering af uddannelsesplanen
    Uddannelsesplanen tilpasses, for at definere, hvordan og hvornår de manglende kompetencer kan opnås. Denne proces indebærer typisk en samtale mellem uddannelsesstedet og uddannelseslægen, hvor mål og midler fastlægges. 
  2. Opfølgende samtaler
    For at sikre fremdrift og evaluere resultatet af justeringerne planlægges opfølgende samtaler. Disse samtaler giver begge parter mulighed for at justere planen yderligere, hvis det er nødvendigt. En del af løsningen kan være forlænget ansættelse eller flytning til en anden afdeling for en 'second opinion'.
    Hvis problemerne fortsætter, er det nødvendigt at inddrage flere parter i processen, herunder HR på sygehuset og det regionale sekretariat.
  3. Råd og vejledning
    Er der brug for hjælp til processen, kan der hentes råd og vejledning hos en af  regionens lektorer i medicinsk pædagogik og/eller specialets sagsbehandler i sekretariatet for den lægelige videreuddannelse.

Som hjælpeværktøj i processen anvendes sundhedsstyrelsens vejledning

Vejledning om kompetencevurdering i den lægelige videreuddannelse på retsinformation.dk

 

Dokumentation og gennemsigtighed

Husk altid i processen at dokumentere skriftligt, herunder referater fra samtaler og opdaterede uddannelsesplaner. Dette sikrer gennemsigtighed og klarhed for alle involverede parter.

Rollen som uddannelseslæge

Det er vigtigt, at du som uddannelseslæge deltager aktivt i denne proces. Ved at kommunikere åbent med dine vejledere og bidrage til udviklingen af din uddannelsesplan, kan du være med til at sikre, at dine faglige mål nås.

Kontakt

Helle Guldager Aaskoven

Helle Guldager Aaskoven

Chefkonsulent

Koncern HR, Sundhedsuddannelser


23 66 75 17 Send sikkermail (benyt denne til personfølsomme oplysninger)
APPFWU01V